Leeuw en temmer
Simon van Collem was filmjournalist/-recensent in de tweede
helft van de vorige eeuw. Hij werkte voor de Volkskrant en de VPRO (de Oude
Draaidoos). Bij de AVRO maakte hij Avroskoop, en na zijn overstap naar de TROS
veranderde hij de titel van zijn programma in Simonskoop. Mij werd – als televisievormgever
– gevraagd voor die rubriek een passende programmaleader te ontwerpen. Omdat
van Collem voornamelijk aandacht besteedde aan grote Hollywoodfilms, stelde ik
voor om bekende logo’s van filmmaatschappijen te persifleren. Simon zou daarin de
hoofdrol moeten spelen. En zo geschiedde. In de Columbia-variant stak hij (gekleed
in witte tunica met blauwe omslagdoek) een brandende zaklantaarn in de lucht. Als
Tiroler bergbeklimmer probeerde hij de top van de Paramount te bereiken. En
over de programmatitel-in-20th-Century-Fox-stijl liet hij een volgspot heen en
weer bewegen. Voor de MGM-versie wilde ik hem, met zijn hoofd door een ronde
opening gestoken, als een leeuw laten brullen. Hierop zou in de voorgrond een imposant
ogende leeuw voorbij moeten lopen, waar van Collem op zijn beurt overdonderd op
zou reageren. De opnames met de presentator waren succesvol afgerond. Een
geschikte tegenspeler werd ons aangereikt door Toni Boltini. De leeuw hoefde
slechts van links naar rechts door het beeld te lopen, om vervolgens in een
extra trucagelaag over de achtergrond geplaatst te worden. Hiertoe werd een gedeelte
van de studiovloer chromakey blauw geschilderd. Gelukkig vergat men niet een
hoog hekwerk eromheen te plaatsen. Op het afgesproken moment waren leeuw en temmer
op de set aanwezig en kon er ‘Aktie!’ worden geroepen. Het beest deed enkele
stappen in de goede richting, om vervolgens bij het blauwe vlak halt te houden.
Wat de dompteur ook riep en hoe hij ook gebaarde, de leeuw was niet van zins nog
een stap te zetten. Zelfs het lokken met een fors stuk vlees had niet het
gewenste resultaat. Na veel gediscussieer werd de oorzaak van de weigering
gevonden in het feit dat een leeuw geen kleuren kan zien. Een egaal blauw
grondvlak zou door hem als ‘niets’, als een afgrond worden ervaren. Het falen was
het dier dus niet aan te rekenen. Met pijn in het hart werd de handschoen in de
ring gegooid. De dompteur wilde het er echter niet bij laten zitten. Dit was
een erekwestie. Na enige dagen bedenktijd meende hij een herkansing aan te
durven. Opnieuw werd een deel van de studiovloer in de blauwe verf gezet en met
het hekwerk omheind. Deze keer had de dompteur geen halve maatregelen getroffen.
Niet alleen had hij voor de klus een andere – zo mogelijk nóg imposantere - leeuw
uitgekozen, voor de zekerheid was er ook een zestal leeuwinnen meegereisd. Die
werden in een circuswagen in de aangrenzende transithal als troef achter de
hand gehouden. Na mijn ‘Aktie!’ deed de dompteur opnieuw verwoede pogingen de
leeuw aan de wandel te krijgen. Zonder resultaat. Hoogste tijd voor plan B. Hij
gaf zijn assistent opdracht de wachtende leeuwinnen in te zetten. Hoe de jongen
het voor elkaar heeft gekregen is mij niet bekend, maar plotseling begonnen de
dames ter rechterzijde luidruchtig te brullen. Kennelijk had de leeuw er wel
oren naar, want onmiddellijk liep hij op het geluid af. Ineens vormde de blauwe
vloer klaarblijkelijk geen beletsel meer. Leeuwtje braaf, stukje vlees. Temmer blij,
ik blij.
Good old Simon
overleed in 1989 op 70-jarige leeftijd aan een hartstilstand. Het gebeurde tijdens
de galapremière van License to Kill in het Amsterdamse Tuschinski theater.
Hieraan moet ik denken als ik deze bioscoop na een twaalf uur durende IDFA-marathon
verlaat.
(c) Frans Lasès
Geen opmerkingen:
Een reactie posten